TOP 7 slovenských eco - friendly osobností
Byť eco-friendly je vo svete stále populárnejšie, no na Slovensku je to ešte stále prinajmenšom nezvyčajné. Napriek tomu u nás nájdeme firmy, ktoré o tom hovoria a čo viac, aj konajú. Prinášame ti prehľad slovenských priekopníkov eco-friendly biznis modelov.
1. Tomáš Žáček - Ecocapsule
Ecocapsule je mobilná obytná bunka, ktorá je schopná generovať vlastnú elektrinu a vodu zo svojho okolia. Bez napojenia na siete vyrába energiu zo slnka a vetra a zachytáva dažďovú vodu. Napriek malým rozmerom (8 metrov štvorcových využiteľnej plochy) dokáže pohodlne ubytovať dvoch ľudí. Momentálne je v predaji prvá generácia v množstve 50 kusov za 79 000€. Po predaji týchto exkluzívnych modelov spoločnosť plánuje začať vyrábať aj lacnejšie verzie. Zároveň môžeme rátať aj s tým, že technológie ako batérie, veterné turbíny a solárne panely pôjdu dopredu, čo zníži celkovú cenu Ecocapsule ešte viac.
2. Martin Paľa - CropTech
Bežná cena ResponzIO je 549€, no momentálne je možné ho zohnať za predobjednávaciu cenu 399€.
3. Roman Kovacs - EcoHeart
Za EcoHeart stojí mladý chalan Roman Kovacs, ktorého cieľom je spraviť zo sveta aspoň o trochu lepšie miesto. Vybral si na to na prvý pohľad netradičný spôsob - zubné kefky.
EcoHeart sú ručne vyrábané kefky, pri ktorých výrobe sa používa ekologicky nezávadný a plne recyklovateľný bambus. Výrobná fabrika v Číne môže vzbudiť pochybnosti ohľadom etického prístupu ku zamestnancom, no Roman uisťuje, že fabriku vyberal dlho a mal naozaj vysoké štandardy. 10% zo zisku spoločnosti ide na podporu lokálnych slovenských projektov ako napríklad malé verejné knižnice, obnova dvora mestských budov na Laurínskej alebo darovanie jedla. EcoHeart potvrdzuje, že aj jeden človek dokáže zmeniť svet k lepšiemu.
Kefku EcoHeart si kúpiš už za 5€.

4. Juraj Ulehla a Peter Badík- Greenway
5. Zuzka Aichová a Patrik Guba - Resonance
Spoluzakladateľka Resonance Zuzka Aichová hovorí, že ich pôvodným cieľom bolo: "Vytvoriť platformu, ktorá bude návštevníkom poskytovať nový obzor v oblasti ekológie a zároveň skupinám i jednotlivcom, ktorí sa ekológii a ekologickým produktom a službám venujú, poskytnúť priestor na prezentáciu." Osveta je v eko-biznise veľmi dôležitá a Resonance so svojimi projektami ako Ekodeň alebo Fashion show recyklovanej módy túto úlohu na Slovensku plní veľmi kvalitne.
"Náš marketing je od začiatku postavený na odľahčenej forme komunikovania ekologických princípov a tém. Odpozorovali sme, že ľudia na pretlak informácií nereagujú dobre. Dôležitá je myšlienka a pocit, s ktorým odchádzajú z našich podujatí. S takým pocitom sa k nám budú vracať. Preto sa snažíme vyvažovať informácie zábavnou formou."
6. Katka Hutyrová - Nosene
Recyklácia oblečenia a slow fashion sú v eko svete veľkou témou a nikto hádam tento trend u nás nereprezentuje lepšie ako second-hand Nosene.
Podľa spoluzakladateľky Katky Hutyrovej: "Na Slovensku sa o udržateľnej móde veľa nehovorí. V poslednom období vznikajú prípadne prenikajú aj k nám iniciatívy a aktivity podporujúce trend slow fashion, ako napríklad prehliadka recyklovanej módy Resonance či aktivity Fashion Revolution Day. Ľudia si zatiaľ držia odstup a dávajú prednosť jednoduchšej ceste nákupu. Pomaly je však cítiť záujem o udržateľnosť a recykláciu nielen v oblasti módy." Okrem toho, že recyklácia oblečenia je sama o sebe prospešná, Nosene posiela 15% z každého nákupu na podporu organizáciám pomáhajúcim týraným ženám.
7. Drahoš Šišovič - Merchyou
Keď už sme pri udržateľnej móde, treba spomenúť aj Merchyou. Táto slovenská spoločnosť sa zaoberá distribúciou a tlačou textilu a dáva si záležať, aby jej látky boli bio, sweatshop-free a fair trade. Ako hovorí zakladateľ Drahoš Šišovič: "Neplánujem viesť "zelenú revolúciu" ako sa teraz posmešne o trvalo udržateľnom koncepte hovorí. Naďalej používame bezphtalátové farby a tento rok by sme sa radi uchádzali o jedinečný certifikát, ktorý nemá na Slovensku zatial žiadna tlačiarenská firma, zameraný na eco friendly výrobu a jej štandardy."
ZDROJ : STARTITUP SK